De TU Delft presenteert deze week op de autobeurs van Hannover in Duitsland een experimenteel prototype van een supersnelle, elektrisch aangedreven bus. Dat heeft de universiteit maandag bekendgemaakt.
De zogenoemde Superbus, mede ontwikkeld door hoogleraar en voormalig astronaut Wubbo Ockels, moet snelheid combineren met duurzaamheid. Vrijdag heeft het voertuig proefgereden op een testbaan in Lelystad.
Het prototype lijkt in lengte en breedte op een gewone bus, maar is veel gestroomlijnder en biedt plaats aan slechts 23 passagiers. Ook dankzij het gebruik van lichte materialen heeft de bus een laag energieverbruik. Op speciale trajecten kan het voertuig een snelheid van 250 kilometer per uur halen.
Voorlopig is de Superbus alleen te zien tijdens tentoonstellingen en demonstraties. Later dit jaar volgt nog meer technisch onderzoek. Ook wordt, samen met onder meer busbedrijf Connexxion, nader bekeken of de bus daadwerkelijk kan worden gebruikt voor passagiersvervoer.
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft 9 miljoen euro bijgedragen aan de ontwikkeling van de bus, de TU Delft 1,5 miljoen euro en Connexxion 1 miljoen euro. Nog eens vijftig bedrijven en instellingen leverden kleinere bijdragen.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten