maandag 20 december 2010

Organic food sales rising faster than ever



Supermarkten verkopen steeds meer biologische producten.
In de eerste drie kwartalen van 2010 steeg de omzet ten opzichte van diezelfde periode in 2009 met 20 procent. Een record.

De Task Force Marktontwikkeling Biologische Landbouw kwam maandag met cijfers over wat er wordt verdiend aan biologisch voedsel in de supermarkt. De omzet was de eerste drie kwartalen van dit jaar 229 miljoen euro. De groei die enige jaren geleden is ingezet, houdt daarmee niet alleen aan, hij gaat ook steeds sneller. De omzet van heel 2009 is ten opzichte van heel 2008 met 11 procent gegroeid. Met een groei van 20 procent wordt 2010 een recordjaar.

De omzet in biologische voeding is in 2010 twaalf keer harder gegroeid dan de totale supermarktomzet in Nederland, die in dezelfde periode toenam met maar 1,8 procent. Zuivel is met 37% de grootste stijger, gevolgd door koffie, thee en cacao (40%) en vleeswaren (31%). Volgens de Task Force is de groei te danken aan nieuwe biologische huismerken en A-merken die hun assortiment uitbreiden met biolosche producten. Er zijn nu zo'n dertig A-merken met een bio-variant.

Supermarkten zijn goed voor de helft van de omzet van biologische voeding. De overige omzet wordt gerealiseerd in speciaalzaken, bedrijfsrestaurants, webwinkels en verkoop bij de boer.

Ook buiten de traditionele voedingswinkels zijn steeds meer biologische producten verkrijgbaar, meldt de Task Force. Zo is recentelijk Kruidvat biologische producten gaan verkopen. Ook Hema en Ikea bieden biologische spullen en eten aan in hun restaurants en winkels.

In de Task Force Marktontwikkeling Biologische Landbouw werken marktpartijen, de overheid en maatschappelijke organisaties samen met als doel de omzet van biologische producten met jaarlijks 10 procent te laten groeien

Geen opmerkingen:

Een reactie posten