dinsdag 27 april 2010

INNOCENCE


Mijn middelbare schooltijd bracht ik door op het Triniteitslyceum, waar vroeger Augustijner broeders de scepter zwaaiden. Eens per jaar hadden wij een landelijk voetbaltournooi, tussen diverse Katholieke lycea. Op dat tournooi voetbalden we onder meer tegen het door Jezuïten geleide Canisius College uit Nijmegen. Ik leerde zo een pater kennen, Jan S. Dat kwam omdat hij mij 'zag' en aansprak, me goede moed en vertrouwen gaf, een arm om m'n schouder legde. Vol trots stond ik naast hem. Hem heb ik altijd herinnerd als een heel vriendelijke man, die ik nog graag eens zou ontmoeten.
Door hem leerde ik de heimwee kennen. Heimwee naar die momenten die nooit meer terugkomen.
In het Canisius College werd ooit mijn nichtje gedoopt.


.........................

Top jezuïeten geeft doofpot misbruikmelding toe.

De leiding van de Jezuïeten geeft toe dat ze al jarenlang wist dat één van de paters van het prestigieuze Canisius College leerlingen seksueel misbruikte. Zij hebben na een melding hierover in 1988 ouders afgeraden aangifte bij de politie te doen. Ook is er intern geen onderzoek geweest naar de desbetreffende pater.
In EenVandaag vertelt een vader van twee zonen dat hij in 1988 bij de paters melding heeft gedaan van de verkrachting van zijn twee zonen door pater Jan S. Hij werd direct daarna door de paters met verzocht geen aangifte te doen om verder leed te voorkomen.
Op 12 april berichtte EenVandaag over zwijggeld dat betaald was aan twee oud leerlingen van het beroemde Canisius College in Nijmegen. Mark K. was de eerste die openlijk in het programma vertelde over het misbruik op zijn oude school. De orde van Jezuïeten die daar de dienst uitmaakte zou hem zwijggeld hebben betaald. De orde ontkende dit.

De inmiddels overleden pater Jan S. werkte sinds de jaren zestig tot de jaren tachtig op de prestigieuze katholieke jongenskostschool. Hij richtte de zeeverkenners en de zeilclub van het Canisius op en organiseerde vakanties en zomerkampen. Later vertrok hij naar een weeshuis in Chili.
In de uitzending zegt toenmalig overste Jan van Deenen bewust niet met de melding naar de politie te zijn gegaan.

"Als een kind steelt van je, dan ga je ook niet naar de politie."

...................




...................

‘No written word, no spoken plea
Can teach our youth what they should be
Nor all the books on all the shelves
It’s what the teachers are themselves'

John Wooden

Geen opmerkingen:

Een reactie posten